Week 5

1 mei 2016 - Jaipur, India

Liefste bezoekers,

deze week beginnen we onze 5de week. De eerste dag gingen we al direct met 4 samen naar de dokterspraktijk voor een bezoek aan een groot ziekenhuis. Dit ziekenhuis is vooral gespecialiseerd in hartproblemen maar je kan er voor alle problemen terecht. We kregen door een bevriende arts een hele rondleiding doorheen het ziekenhuis. Zo kregen we de polikliniek te zien waar je terecht kunt voor alle problemen, het laboratorium, een algemene afdeling waar volwassenen en kinderen gemengd liggen. Ook kregen we een kijk in de afdeling waar men mensen voorbereid op een hartkatheterisatie en waar men nadien verblijft ter observatie. Deze mensen liggen aan een hartmonitor wat wel eens leuk is om te zien hier in India. Ze lieten ook de rx, Ct-scan, MRI en PET-scan zien. Deze laatste is hier in India zeldzaam door de kostprijs maar wel een hele goede machine. Hierna gingen we verder naar de spoedafdeling maar deze was te druk waardoor we enkel de ambulance kregen te zien. Dit allemaal was heel leuk om eens te zien hier in India omdat we alle 4 nog niet echt in een ziekenhuis waren geweest en dat als verpleegkundige. De rest van week was weer hetzelfde als de vorige weken. De dokter liet Mirthe en mij (Sara) nog wel zijn laboratorium en diagnosecentrum zien waar ze bloednames, echo,rx, ecg kunnen afnemen. De dokter vroeg achteraf tips om zijn pratijk, labo en diagnosecentrum te verbeteren en deze hadden we dan ook zoals handschoenen dragen bij het testen van lichaamssappen en een veiligere manier om de naalden de behandelen in de praktijk. Het eerste is goed overgekomen en hebben ze overgenomen. Het laatste blijft een probleem vooral voor de poetsvrouw dat zeer veel risico loopt bij het opruimen van de afvalberg. Dit weekend hebben we onze nieuwe Jaipurtour gepland! Eindelijk hebben de rest van de stad gezien met het hoogtepunt de Monkeytempel. Deze keer was het wel een geweldige dag en ook het weekend eindigde super. Zondagmorgen zijn we om 4u30 opgestaan om te vertrekken naar de Elephant Village. Hier mochten we de olifanten eten geven en hun verblijf uit kuisen (alsook de olifantenpoep :-o ). Hierna was het tijd voor hun douche. Een geweldige ervaring waarbij we allemaal helemaal nat werden gespoten door de olifanten. Hierna was het spijtig genoeg bijna al tijd voor terug naar het camp te keren waar we na een propere douche in ons bed kropen. In de namiddag zijn we naar de plaatselijke cinema geweest voor Jungle Book in 3D (in Hindi spijtig genoeg). Een prachtige film waar we spijtig genoeg niet veel van verstonden (buiten de paar woorden Engels) en alle geluk we het verhaal wel kenden waardoor we het wel konden volgen. Zo is onze drukke week weer afgelopen.

Met steeds warmer wordende groetjes!