week 2

9 april 2016 - Jaipur, India

Liefste volgers,

allereerst onze excuses dat we niets meer geblogd hebben sinds onze eerste week. We hebben het ontzettend druk gehad en hebben hier ook niet altijd aan gedacht (als we er tijd voor hadden viel te elektriciteit uit...). Excuses weliswaar waardoor wij jullie terug up to date zullen maken over wat er allemaal gebeurd is in onze 2de week hier in India. Eerst misschien over ons weekend in Agra; waar we als echte toeristen de Taj Mahal zijn gaan bezoeken :-D. Na 2 dagen in Agra en veel muggenbeten later zijn we terug naar ons camp gegaan want op maandag begon onze 2de week stage. Onderweg naar Agra en op de terugweg zijn we een massa's mensen tegengekomen dat op bedevaartstocht bezig waren richting een tempel. Echt te moeite waard om te zien in deze hitte maar zelf waagden we er ons niet aan ;-).

De 2de week stage was voor mij (Sara) en Mirthe niet altijd even gemakkelijk doordat de dokter zeer veel van ons verwachtte en onze medische kennis blijkbaar zeer groot moet zijn hier in India. Hiernaast kwam dan nog eens de taalbarrière naar boven want de mensen in de slums zijn vaak niet geschoold of niet goed genoeg om Engels te spreken. Zo verstonden wij hun niet en zij ons niet. Verder mochten we geregeld verpleegkundige handelingen uitvoeren bij patiënten (als deze ons vertrouwde) en de dokter assisteren. Ook zijn we in de slums een familie mogen bezoeken die popjes maken waarmee ze hele shows geven (je kan het vergelijken met een poppenkast van bij ons). Zo merk je nog maar eens de gastvrijheid van Indische mensen waar we direct thee kregen en een hele show met een speciaal op ons gerichte koeler. Bij Flore en Pia verliep het minder goed doordat zij eigenlijk niets verpleegkundig konden doen op de school. Hierdoor is de organisatie samen met  hun naar ziekenhuizen gereden om een andere stageplaats te zoeken. Deze laatste was gevonden op een afdeling orthopedie waar ze enkel de mensen in en uit bed mochten helpen en de protheses mogen helpen aandoen. Dit sprak hun evenmin aan dus werd er besloten om op de school te blijven. Deze had namelijk een programma opgesteld waardoor ze fysiotherapie, aquatherapie, logopedie,... konden volgen en mee mogen doen. Hierdoor is hun stage toch al iets aangenamer ondanks er nog steeds niet veel verpleegkundig bij komt kijken. Onze tweede week sloten we af met een weekendje thuis blijven omdat er verschillende van ons zich niet lekker voelde. (Pia heeft hieruit geleerd om geen melk meer aan te nemen zomaar ;-) ). Zaterdag stond er dagje Jaipur ontdekken op de programma maar om een lang verhaal kort te maken is deze in mineur geëindigd door onze geweldige privé chauffeur dat met het geld van de organisatie (en dus ook ons geld) is gaan lopen. En dat we uiteindelijk maar 2 bezienswaardigheden hebben mogen bewonderen (wordt vervolgd dus!). Zondag was rustdag om van alles te bekomen. Hierna tijd voor week 3!

Groetjes